Alla tips
Tänk på att tipsen är ytterst personliga och att det är väldigt individuellt vad som fungerar bra. Vill du ha en dialog eller ställa frågor går det bra att göra under respektive tips vid ”Lämna ett svar”, det ska då vara inriktat på själva tipset. PA-tips svarar/kommenterar så snart det är möjligt.
Johan förstår inte alls synpunkten, som han hör i olika sammanhang, att man ska akta sig för att bli vän med assistenten. ”Det kanske fungerar för en del, men för mig skulle det bara kännas onaturligt”, säger han. För Johan … Fortsätt läsa →
När Lotta introducerar ny personal så utgår hon ifrån en speciell mall. Introduktionen är tre dagar på sammanlagt tolv timmar. Lotta tycker att introduktionerna generellt är jobbiga men har under årens lopp kommit fram till att fokusera på det praktiska … Fortsätt läsa →
Vissa hotell har speciella flikar på hemsidorna för tillgänglighet. Lotta nöjer sig inte med det utan ringer ibland hotellet och ber dem skicka bilder på hur det ser ut. Hon säger att de ofta svarar att ”det är handikappanpassat” men … Fortsätt läsa →
Hos Lotta, i assistentrummet, har assistenterna en byrå med varsin låda där de kan förvara sina personliga tillhörigheter, och alltså slippa att bära dessa fram och tillbaka. Varje låda går att låsa. För att slippa ”institutionskänslan” som uppstår när man … Fortsätt läsa →
Lotta säger att hon gärna vill ha lite distans till assistenten. Eftersom hon bor i ett stort hus har hon låtit ett av rummen vara ett assistentrum. Där kan assistenten befinna sig vid jour eller om Lotta inte behöver hjälp … Fortsätt läsa →
Ett medarbetarsamtal är ett planerat, förberett, tillbakablickande och framåtsyftande personligt samtal mellan arbetsledare och assistent. Det här är frågor som Johanna brukar ställa till sina assistenter. Hur upplever du din arbetssituation nu jämfört med när du började här? Kan du … Fortsätt läsa →
Mika berättar hur han gör förflyttningar från rullstol till soffa och tillbaka. Beroende på vilken balans han har och hur trött han är så väljer Mika olika grepp.
Fördelen med det mobila badkaret är att man når med lyften till sittande i badkaret i uppställt läge. Det förenklar för både assistent och assistansanvändare. Väl på plats så fyller man upp karet samtidigt som man fäller ned det (som en vagga) i … Fortsätt läsa →
När Janet behöver assistans på toaletten puttar hon på bjällran med sin högerhand. Om fullständig säkerhet ska efterföljas borde larmklockan till boendeservice sättas dit vid toabesök. Dock har assistenterna koll på att lyssna efter bjällran. Den har använts sedan -99. … Fortsätt läsa →
För att säkert assistera en person med rullstol vid på- och avstigning till tåg är det viktigt att man lyfter upp framhjulen på rullstolen samt lutar hela rullstolen bakåt för att undvika att fastna mellan tåget och perrongen.