Välja handikappanpassat hotell

Hotell_MollbergVissa hotell har speciella flikar på hemsidorna för tillgänglighet. Lotta nöjer sig inte med det utan ringer ibland hotellet och ber dem skicka bilder på hur det ser ut. Hon säger att de ofta svarar att ”det är handikappanpassat” men att det inte alltid stämmer. Hennes erfarenheter av bemötandet när hon ringer är positiva och hon får de bilder hon ber om.

Det Lotta är mest intresserad av är hur badrummet är utformat. Rummen kan alltid möbleras om, tänker hon, och det har hänt att hon tillkallat en vaktmästare om bett honom ta bort möbler som stått i vägen. Det är en annan sak med badrummet.

Viktigt för Lotta när hon bor på hotell:

  • Badrummet ska vara stort och inte avlångt
  • Ingen duschkabin
  • Inga trösklar
  • Ryggstöd i sängen (inte livsviktigt för Lotta då hon kan ta med ett eget)
  • Att det helst inte är heltäckningsmatta

 

Detta inlägg publicerades i Arbetsmiljö, Resor och märktes av Lotta. Bokmärk permalänken.

Om Lotta

Har 149 timmar assistans i veckan. Kund hos anordnare. Bor i hus tillsammans med sin man. Gradvis ökande muskelsjukdom. Märker försämring. Svag, orkar till exempel inte lyfta ett fullt glas med dryck. Kan inte röra sig något vidare. Använder permobil.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.