Mota Olle i grind vid konflikter

Hur Annika och hennes assistenter löser konflikter, säger hon, beror väldigt mycket på vilka som är inblandade. Generellt försöker hon mota Olle i grind, ta det så tidigt som möjligt och sträva efter att hon och assistenten ska sätta sig in varandras situationer.

När Annika tycker att något börjar kännas fel, att det kanske ligger en irritation i luften frågar hon assistenten och startar ett samtal om det. Assistenten får delge sin version och därefter beskriver Annika själv hur hon upplever det. Det brukar oftast gå ”förvånansvärt” bra, säger hon.

Inte sällan, säger hon, ser hon katastrofscenarier framför sig och tänker att, ”shit, nu tänker hon eller han säga upp sig”, men oftast så löser man det ”utan vidare” och allting blir bättre efteråt.

Redaktörens kommentar

För mer information om konflikthantering se tipsen, undvika konflikt genom att prata och stämma av, kommunikationsmissar uppstår men är lättare att ta när man har haft sin paus, eget ansvar för kommunikation, dialog och information undviker missförstånd, rätta till en händelse.

Tipset postades i Kommunikation av Annika T. Bokmärk permalänken.

Om Annika T

Annika har en anordnare för sin assistans. Är förlamad sedan 2003 i armar och ben men har funktion i axlar och vänsterarm. 24 timmar assistans plus lite dubbelassistans. Studerar på universitet. Bor med man och barn.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.