Eget ansvar för kommunikation

När en assistent begått ett misstag av något slag och Andreas efteråt analyserat orsaken har han ofta insett att det i grund och botten berott på honom själv, att han till exempel inte varit tydlig nog.

Han säger att det här är insikter som vuxit fram under årens lopp, när han varit självkritisk och frågat sig: ”Vad var det som hände nu? Vems är felet?” I de flesta fall har han insett att problemen sällan berott enbart på assistenten utan, som han säger, ”fallit tillbaka på mig själv som arbetsledare”.

Ofta har det handlat om otydlighet och brist på information.

I grund och botten är det problem som helst ska förebyggas genom att från början ge tydligare instruktioner och tydligare information. Så när assistenterna gör fel gäller det att inte bli arg utan hålla sig lugn och säga: ”Ursäkta, jag har inte varit riktigt tydlig, det var därför det blev så här. Nu får vi göra om det så jag får berätta hur jag vill ha det.” Att bli arg skapar bara en konflikt.

Redaktörens kommentar

För mer information om konflikthantering se tipsen, undvika konflikt genom att prata och stämma av, kommunikationsmissar uppstår men är lättare att ta när man har haft sin paus, mota Olle i grind vid konflikter, dialog och information undviker missförstånd, rätta till en händelse.

Tipset postades i Arbetsledning av Andreas O. Bokmärk permalänken.

Om Andreas O

Andreas är egen arbetsgivare. Han har ungefär 27 assistanstimmar per dygn. Andreas hjälpbehov skulle kunna beskrivas som att han behöver hjälp med allting i princip. Det enda Andreas kan göra själv är att köra rullstolen och styra datorn. Han arbetar cirka 85 %, både med politiska uppdrag och eget företag.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.