Assistans i sociala situationer

Ofta är det de sociala situationerna som är svåra. Annika funderar mycket på det och för henne är grundregeln att personer hon möter inte ska känna att de behöver anpassa sig till att hon har en personlig assistent vid sin sida. Att det är hennes och assistentens ansvar att mötet blir bra och att de kan anpassa sig efter situationen.

Annika säger hon ”kan känna sig beklämd” när hon möter människor, som inte har någon vana av personlig assistans, blir osäkra och viskar i hennes öra ”hur ska jag göra?”. Hon menar att de ska kunna känna sig bekväma när de träffar henne och aldrig behöva fundera på hur man gör. ”Vill de hälsa eller prata med min assistent är det upp till dem, och då får ju assistenten såklart svara, det är ju mycket trevligare”. Men initiativen måste komma från den eller de som Annika träffar eller umgås med, inte från hennes assistenter. Hon vill inte att de startar konversationen. Det är upp till hennes assistenter att förhålla sig till det, att det ingår i deras jobb.

Mötena måste anpassas till den/de hon möter. Om hon träffar sin bästa kompis och hon vill anförtro sig till Annika så måste hon få göra det till bara henne och inte till assistenten också, en annan främmande människa. ”Det har hon liksom inte bett om”. Det är annorlunda med till exempel hennes familj. De är ”superrutinerade”, lika vana som hon själv är vid hennes assistans, ”de har ju sett det från dag 1”. Hennes mamma, till exempel pratar, gärna med assistenterna.

Tipset postades i Kommunikation av Annika T. Bokmärk permalänken.

Om Annika T

Annika har en anordnare för sin assistans. Är förlamad sedan 2003 i armar och ben men har funktion i axlar och vänsterarm. 24 timmar assistans plus lite dubbelassistans. Studerar på universitet. Bor med man och barn.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.