Hur Annika och hennes assistenter löser konflikter, säger hon, beror väldigt mycket på vilka som är inblandade. Generellt försöker hon mota Olle i grind, ta det så tidigt som möjligt och sträva efter att hon och assistenten ska sätta sig in varandras situationer.
När Annika tycker att något börjar kännas fel, att det kanske ligger en irritation i luften frågar hon assistenten och startar ett samtal om det. Assistenten får delge sin version och därefter beskriver Annika själv hur hon upplever det. Det brukar oftast gå ”förvånansvärt” bra, säger hon.
Inte sällan, säger hon, ser hon katastrofscenarier framför sig och tänker att, ”shit, nu tänker hon eller han säga upp sig”, men oftast så löser man det ”utan vidare” och allting blir bättre efteråt.
Redaktörens kommentar
För mer information om konflikthantering se tipsen, undvika konflikt genom att prata och stämma av, kommunikationsmissar uppstår men är lättare att ta när man har haft sin paus, eget ansvar för kommunikation, dialog och information undviker missförstånd, rätta till en händelse.