Prata prata prata

Tina känner sig väldigt nöjd med sin assistans och hon har sällan konflikter. Hon tror att det handlar om information och om att prata mycket.

Tina har inte haft några konflikter med sina assistenter på många år och en av orsakerna tror hon är att hon förebygger det med mycket information. Hon strävar också efter att ha en ständigt pågående kommunikation med assistenterna, ”prata prata prata”, som hon säger.

Det handlar också om att ”ge och ta”.  Så här förklarar Tina: ”Om en assistent ber om att sluta klockan 4 dagen därpå istället för halv 5 då svarar jag: ’ja, det kan du göra, men kan du komma en halvtimme tidigare på morgonen istället så kan vi göra klart det här’. Om de har önskemål om ledighet så är det bara att fråga. Jag har nästan aldrig sagt nej”.

Tina tror också att en av orsakerna till att hon sällan har konflikter beror på vilka assistenter hon anställer. Hon vill att hon och assistenten ”fungerar ihop” och att de delar intressen med henne. Att de är utbildade eller har tidigare erfarenhet av personlig assistans spelar däremot ingen roll för Tina. ”Nej, jag har jobbat med att utbilda själv så det kan jag fixa med hemma”.

Hon säger också att det gäller att ha en bra introduktion.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.