– Ett tips, säger Susanne, är en väska som vi kallar assistentväska. I väskan finns en assistentmobil, en plånbok med bankkort för assistansomkostnader, kontanter, en almanacka, ett anteckningsblock, en reflexväst (se tipset angående reflexväst) och så nycklar.
– För mig är det viktiga grejer som är bra att ha med sig jämt. Den väskan hänger den som jobbar på sig när man är ute och man har den i närheten när man är någonstans så har man alltid telefonen på sig. Det tycker Susanne fungerar väldigt bra.
– Dels handlar det om att Susanne ska slippa ha dessa viktiga saker i minnet och dels handlar det om att förenkla återkommande moment. Susanne delegerar uppgiften och ansvaret med att ta med dessa saker när de går/åker någonstans. Eftersom det tar både energi och tid att vara arbetsledare, vill Susanne underlätta och effektivisera och på så sätt få mer tid och energi över till sitt familje- och privatliv.
– Den här lösningen har de haft ganska länge, i fyra, fem år.
– Anteckningarna kan handla om att Susanne säger att assistenten ska göra några saker, som är viktiga att komma ihåg, så kan assistenten använda den som en påminnelse. Kanske inköp eller sådana saker. Det är mer en minnesgrej för den som jobbar. Det är inga journal anteckningar eller något sådant.