Ett medarbetarsamtal är ett planerat, förberett, tillbakablickande och framåtsyftande personligt samtal mellan arbetsledare och assistent.
Det här är frågor som Johanna brukar ställa till sina assistenter.
- Hur upplever du din arbetssituation nu jämfört med när du började här?
Kan du nämna något positivt och något negativt, t ex när det gäller arbetstider, arbetsmängd, arbetssituation, arbetsmiljö? - Finns det någon situation eller något tillfälle då du känner dig osäker på din roll som personlig assistent?
- Finns det någon utbildning/ föreläsning som du skulle vilja gå under det närmaste året?
Vilken av de utbildningar du gått har du uppskattat mest/haft mest nytta av? - Hur trivs du i assistentrummet?
Om du arbetat dubbelbemanning – hur upplevde du det? - Hur ser du på framtiden när det gäller arbetet? Tänk både på kort och på lång sikt.
- Avslutningsvis – något övrigt som du vill ta upp?
Redaktörens kommentar
Några råd inför samtalet. Det bör ske under ostörda förhållanden och helst på en neutral plats. Avsätt tillräckligt med tid så att ni hinner med hela samtalet. Ta gemensamt ansvar. Ta er tid och lyssna på varandra. Ge varandra återkoppling på hur ni upplevde samtalet.