Våga vara rak

Att vara tydlig

Att vara tydlig

I mötet mellan assistenten och den assistansberättigade är det viktigt att vara rak, tydlig och sann. När man är det kan man få mer integritet och respekt. Båda parter tjänar på att vara tydliga. Assistanssitutionen är ett givande och tagande mellan två människor. Det går inte heller undkomma konflikter trots att man är rak och tydlig.

T.ex. Assistenten plockar in disk i skåpen trots att Mika vill sitta i fred och läsa tidningen. När han ställer frågan ”Hur tänkte du nu?” får Mika många intressanta svar. T.ex. att assistentens behov att vara effektiv kolliderar med hans lugna stund med kaffe och tidningen. Assistenten vill vara duktig och göra rätt för sig, medan Mika vill få en lugn stund.

Konflikter generar utveckling och ska leda till fördjupat samförstånd. Assistans är levande och kan aldrig tvingas in i regler och system.

”Det jag ville ha igår gäller inte idag”, förtydligar han. När konflikt uppstår ställer Mika alltid frågan: ”Hur blev det såhär? Hur kan vi göra nästa gång?” Men oftast inleder vi med ett ”varför” som bara låser in konflikten i en onödig bubbla. Börjar man frågan istället med ett: ”hur” istället för ”varför” så öppnar man för en dialog. ”Hur” för dialogen framåt och fördjupar samtalet kring den aktuella konflikten.

 

Tipset postades i Kommunikation av Mika. Bokmärk permalänken.

Om Mika

Mika har assistans ungefär 116 timmar i veckan plus sovande jour. En CP-skada påverkar hans balans, motorik och prat. Han har en anordnade som sköter hans assistans. Mika hade assistenter innan lagen kom, sedan 1989. Bor tillsammans med sin sambo och sitt barn i lägenhet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.