När en assistent begått ett misstag av något slag och Andreas efteråt analyserat orsaken har han ofta insett att det i grund och botten berott på honom själv, att han till exempel inte varit tydlig nog.
Han säger att det här är insikter som vuxit fram under årens lopp, när han varit självkritisk och frågat sig: ”Vad var det som hände nu? Vems är felet?” I de flesta fall har han insett att problemen sällan berott enbart på assistenten utan, som han säger, ”fallit tillbaka på mig själv som arbetsledare”.
Ofta har det handlat om otydlighet och brist på information.
I grund och botten är det problem som helst ska förebyggas genom att från början ge tydligare instruktioner och tydligare information. Så när assistenterna gör fel gäller det att inte bli arg utan hålla sig lugn och säga: ”Ursäkta, jag har inte varit riktigt tydlig, det var därför det blev så här. Nu får vi göra om det så jag får berätta hur jag vill ha det.” Att bli arg skapar bara en konflikt.
Redaktörens kommentar
För mer information om konflikthantering se tipsen, undvika konflikt genom att prata och stämma av, kommunikationsmissar uppstår men är lättare att ta när man har haft sin paus, mota Olle i grind vid konflikter, dialog och information undviker missförstånd, rätta till en händelse.