Höga krav på närvaro

Redan i anställningsintervjun pratar Heléna om att det är viktigt att assistenterna tar ansvar för sitt jobb och hon betonar vikten av en hög närvaro.

Helena är väldigt nöjd med de assistenter hon har nu. ”Att ha personlig assistans är så pass sårbart att jag är ganska hård på den punkten”, säger hon, ”det skulle aldrig funka att det kom in nån strulpelle och det är jag otroligt tydlig med när jag anställer någon. Med en sån person skulle det inte funka”.

En av de viktigaste orsakerna är att det är svårt att få tag i vikarier, men, som hon säger ”det är tack och lov sällan det behövs”. Alla hennes assistenter jobbar heltider men schemat är lagt så att de har långa ledigheter. Det gör att om någon är sjuk får någon av hennes ordinarie personal hoppa in och jobba extra. Det brukar gå bra. Vid sådana tillfällen är det inte säkert att de jobbar hela pass utan delar det med någon annan.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.